Isäntiä ja vieraita tutustustumassa ympäristöön
Päivien ohjelma oli tiivis kattaus luentoja ja keskustelua, uusia ideoita ja niistä innostumista, yrittäjyyttä tukeviin opetusmenetelmiin tutustumista ja niiden kokeilemista käytännössä sekä yrittäjyyteen liittyvien luonteenpiirteiden ja taitojen pohtimista. Kuulimme muun muassa pilottihankkeesta Horizón 2020, joka on uudistanut radikaalisti opettajajohtoisen oppimisen luokkahuoneessa. Mullistuksen taustalla on 13 000 opiskelijalta, opettajalta, vanhemmalta ja muilta sidosryhmiltä saadut 56 000 vastausta siitä, millaista tulevaisuuden kouluopetuksen tulisi olla. Pilottihankkeessa 50 - 60 opiskelijaa ja 3 eri oppiaineen opettajaa opiskelevat samassa luokkahuoneessa, ja opiskelu tapahtuu ryhmissä tehtävien projektitöiden avulla. Opiskelu on ongelmanratkaisua ja eri oppiaineiden integroimista projektityön aiheeseen. Tärkeää on myös vahvistaa muun muassa opiskelijoiden itseluottamusta, itsetuntemusta, yhteistyötaitoja ja luovuutta. Myös vanhemmat ovat tervetulleita osallistumaan projekteihin taitojensa, harrastuneisuutensa ja tahtonsa mukaan.
Horizón 2020 -projektin johtaja kertoi meille pilottihankkeesta. Vieressä kuuntelemassa Espanjan projektikoordinaattori Pablo Rivero ja slovenialainen opettaja Ester Mrak.
Yhteistyökoulumme lehtorit kertoivat myös kokemuksistaan ja ajatuksistaan: Antonio Milán puhui yrittäjyyden oppimisesta koulussa, Peter Martinez innovatiivisuudesta ja luovuudesta, Pablo Rivero aiheesta "White Paper" Espanjan yrittäjyyskasvatuksessa ja Phil Lambert esitteli taulukon opiskelijan arvioinnista. Lisäksi saimme tutustua alakoulussa toteutettuun, yrittäjyyttä tukevaan projektiin, jossa oppilaat saivat olla keksijöitä viikon ajan ja toteuttaa paperilla ja pienoismallin avulla yhteisöä hyödyttävän keksinnön. Lisäksi keksinnöstä tehtiin esittelylehtiset ja QR-koodi ja toteutettiin promootiotilaisuus.
Viimeisenä päivänä vierailimme paikassa ESADE - Business school, jossa kuulimme Luisa Alemanyn mielenkiintoisen esityksen siitä, miten yrittäjyyttä on alettu tuoda määrätietoisesti koulumaailmaan Espanjassa. Pohjalla ovat olleet tilastot muun muassa siitä, kuinka Espanjassa yrittäjän ammatin suosio on laskenut ja kuinka nuoret eivät itse usko voivansa vaikuttaa siihen, miten he menestyvät elämässään, verrattuna muiden Euroopan maiden nuorisoon. Kouluopetuksen katsottiin olevan paras tapa lähteä vaikuttamaan lapsiin ja nuoriin. Opettajat ovatkin saaneet Espanjassa koulutusta ja tukea yrittäjyyskasvatuksen edistämiseen. Kuulimme myös, kuinka Suomi on edelläkävijä tälläkin koulumaailman saralla: Aalto-yliopiston professori Paula Kyrö mainittiin tärkeänä yrittäjyyttä ja koulutusta yhdistävänä tutkijana.
Yhteistyökoulumme on kiinnostava, moderni oppilaitos, jossa niin opiskelijat kuin opettajat ovat ystävällisiä ja lämpimiä. Luokkahuoneissa oli innostunut tekemisen meininki, ja opettajien ja oppilaiden suhde tuntui olevan välitön ja rento mutta asiallinen. On ilo lähettää opiskelijamme Markus Peil, Anni Salminen, Alvar Stara ja Ville Vornanen tutustumaan tällaiseen kouluun kauniiseen Barcelonaan marraskuussa.
Vastaanotto yhteistyökoulussamme oli iloinen ja lämmin!
Projektikokoontumisestamme kerrottiin myös paikallisessa uutislähetyksessä:
http://lhdigital.cat/web/digital-h/noticia/societat/-/journal_content/56_INSTANCE_43Th/11023/9956809
Tiina Stara
Pietarsaaren lukion Erasmus+ -koordinaattori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti