Iloisia ilmeitä, rentoa
puheensorinaa, ihmettelyä ja oivaltamista – oppimisen iloa! Pietarsaaren
lukiossa järjestettiin koko päivän kestävä vertaisoppimispäivä, ”Peer Education
Day”.
Yksi InTIMe21-projektin
yhdessä sovituista opetus- ja oppimiskokeiluista oli Peer Education Day –
vertaisoppimispäivä. Amerikkalaisen pedagogin Edgar Dalen oppimispyramidin mukaan ihminen oppii opiskeltavasta aiheesta 5% kuuntelemalla
luentoa, 10% lukemalla, 50% keskustelemalla mutta 90% opettamalla itse. Tähän tulokseen
nojautuen jokaisessa projektikoulussa järjestettiin vertaisoppimiseen
keskittyvä teemapäivä, jolloin opiskelijat pääsivät opettamaan toisiaan ja
oppimaan myös itse.
Taustaa
kokeilulle loi viime syksynä Tanskan Århusissa järjestetty projektikokoontuminen,
jolloin neljä Pietarsaaren lukion opiskelijaa pääsi jo etukäteen kokeilemaan
metodia ja opettamaan alakouluikäisiä oppilaita. Keskiviikkona 22.4.2015 kuitenkin
koko Pietarsaaren lukion väki osallistui tapahtumaan.
Ne lukion
opiskelijat, jotka halusivat opettaa jonkin taidon tai asian oppilastovereilleen,
suunnittelivat ensin itse opetustuokion. Kaikille oli myös nimetty ohjaava
opettaja, jonka kanssa suunnitelma käytiin läpi ja jolta sai tarvittaessa tukea
ja neuvoja valmistautumisvaiheessa. Itse opetustuokion opiskelijaopettajat hoitivat
itsenäisesti.
Maria Alekseeva ja Jegor Alekseev opettamassa venäjää |
- Kokemus oli mielestäni mahtava! On upeaa opettaa sellaista asiaa, josta itse on kiinnostunut. Samalla tuntee iloa siitä, että voi opettaa toisillekin sellaista, mikä on itselle tärkeää, kertoo muun muassa ranskaa opettanut lukion aloittava Aleksi Heikkilä.
Myös opiskelijaopettajien
oppilaina olleet olivat tyytyväisiä saamaansa oppiin.
- Kun oman ikäinen opetti, hänellä oli selkeästi hallussa tapa, jolla lähestyä ikätovereita. Pidin tavasta, jolla opetustuokio vedettiin, iloitsee lukion jatkava Laura Lepistö.
Päivän
aikana opiskelijat opettivat toisilleen monenlaisia taitoja: Jokaiselle tuli
tutuksi Europass eli eurooppalainen asiakirja, johon voi koota oman kielitaidon,
osaamisen, opinnot ja tutkinnon selkeäksi kokonaisuudeksi ja jota voi käyttää
hakiessaan työ- tai opiskelupaikkaa.
Anni Salminen ja Ville Vornanen kertovat lukiolaisille Europassista |
Joel Järvinen sai Europass-materiaalia ja alkoi laatia ansioluetteloa |
Lisäksi yhteensä 15 työpajassa oli mahdollisuus
oppia muun muassa japanin ja ohjelmoinnin alkeita, leipomista, pianon- ja viulunsoittoa,
näyttelemistä ja lentopalloa.
Pianonsoitto ei ole vaikeaa! Maria Alekseeva opettaa Miika Linnaa. |
- Tällainen päivä saisi olla joka kurssista, toivoo Essi Rimmi aloittavista.
Näyttelemässä Essi Rimmi, Ida Wik ja Anni Salminen |
Myös opettajat opiskelivat. Lehtori Marja Seppälä osaa nyt ranskan alkeita! |
Opiskelijoista koottu dokumentointiryhmä hoiti päivän tallentamisen kuviksi ja videoiksi. Myös lehtori Heimo Martikainen seurasi teemapäivää videokameransa takaa.
- Oli tosi hienoa nähdä monta uutta potentiaalista opettajaa, jotka asian vaatimalla vakavuudella, mutta myös huumorilla osasivat suhtautua kenties tulevaan ammattiinsa. Oppilaanohjaajana uskon, että aika moni näistä tämän päivän "noviiseista" päätyy opettajiksi! Martikainen ennustaa.
Alvar Stara opastaa ohjelmoinnin maailmaan |
Ensimmäinen tehtävä tehty: "Auta veli!" |
Päivän
lopuksi koko lukion väki kokoontui liikuntasaliin. Sofia Kujala, Markus Ojajärvi, Jenna Tuomaala ja Vivi Wideman
olivat Tanskan-tapaamisen aikana opiskelleet projektiin kuuluvaan yhteiseen
Happy-tanssiin liittyvän koreografian ja opettivat sen koko koulun väelle. Lanteet
liikkuivat, kädet taputtivat ja kasvot loistivat, kun sekä opiskelijat että
opettajat opiskelivat samanvertaisina taitavassa ohjauksessa.
Lukiomme väki sai päivän aikana kokea uudenlaisen, verrattoman koulupäivän ja
tuntea vertaisoppimisen ilon ja voiman. Näillä eväin jatkamme kohti seuraavia luovia oppimis- ja opettamismenetelmiä!
Oho
VastaaPoista